Analysis of the Level of Awareness and Knowledge of Risk Management among Rural Children from Earthquake Risk (Case Study: Villages of Zirkouh Township Located in South Khorasan Province)

Document Type : Research Article

Authors

1 Associated Professor in Geography & Rural Planning, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

2 PhD Candidate in Geography and Rural Planning, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

Abstract

In recent years, studies on children’s perception and knowledge of risks and strengthening their preparedness against risks have increased. This can be due to the change of disaster management approaches from the passive approaches of the past to efforts for pre-danger management and the increasing influence of the readiness of all groups and strata of a society, including children. This study evaluated and analyzed the level of awareness of children of the danger of earthquakes in the form of variables of recognizing the risk and its causes and effects, and how to face it in the form of the variables of awareness of preventive measures, preparation and optimal methods of response among 169 children of 5 to 12 years old in Zirkouh, South Khorasan province. Questionnaire and interviewes were used for collecting data. The findings showed that the average level of awareness and knowledge of risk management among rural children is very low and needs to be improved. The results of the single-sample t-test in evaluating the average awareness and knowledge of risk management in all four measured dimensions are lower than the average value level. Moreover, the results of the correlation test showed that there is a significant positive relationship between the perception and awareness of the nature of the earthquake with the knowledge of risk management regarding the four dimensions.

Graphical Abstract

Analysis of the Level of Awareness and Knowledge of Risk Management among Rural Children from Earthquake Risk (Case Study: Villages of Zirkouh Township Located in South Khorasan Province)

Keywords

Main Subjects


احمدی، عبدالمجید؛ منوچهری، سوران؛ 1398. تحلیلی بر تأثیرات مخاطرات محیطی (خشکسالی) بر پایداری معیشت روستاییان؛ مطالعة موردی: روستاهای شهرستان قائنات. طرح پژوهشی دانشگاه بزرگمهر قائنات. http://doi.org/10.22108/SPPL.2020.117853.1398
استوار­ایزدخواه، یاسمین؛ حشمتی، آیدا؛ 1394. بررسی آگاهی کودکان پیش‌دبستانی در مورد زلزله و مروری بر روش­های آموزشی موجود. هفتمین کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، تهران. https://civilica.com/doc/1132610
افشاری، الناز؛ زارعی، احمد، محمودعلیلو، مجید؛ نعمتی، فاطمه؛ 1397. مقایسه راهبردهای مقابله‌ای، شادکامی و امید به آینده در نوجوانان بازمانده از زلزله بم با نوجوانان عادی. مجله روانشناسی و روان‌پزشکی ساخت، سال پنجم، شماره 3، 38-52. http://doi.org/10.29252/shenakht.5.3.38
بابائی، نعمت‌الله؛ 1382. یاری‌رساندن به کودکان پس از بلایای طبیعی. فصلنامه رفاه اجتماعی، سال سوم، شماره 11، 163- 173. https://refahj.uswr.ac.ir/article-1-2201-fa.html
پژوهان، ایوب؛ رضایی، بیژن؛ نادری، نادر؛ و عسگری، علی؛ 1398. شناسایی عوامل مؤثر بر پایداری کسب‌وکارهای کوچک مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه. فصلنامه جغرافیا و پایداری محیط (پژوهشنامه جغرافیایی)، شماره 9(33)، 71-87. https://sid.ir/paper/358517/fa
پوراحمدی، شهرام؛ عبادی، تقی؛ اردشیر، عبدالله؛ یارعلی، نبی‌الله؛ 1393. ارزیابی اثربخشی دوره­های آموزشی مدیریت بحران در مدارس. کنفرانس بین‌المللی مهندسی، هنر و محیط‌زیست. https://civilica.com/doc/372382
تترپور، پروین؛ 1398. بررسی تأثیر سیل بر کودکان. نهمین کنگره بین‌المللی سلامت در حوادث و بلایا، تهران.
دهقان فاروجی، فاطمه؛ کاظمیان، پرستو؛ دهقان، اشرف؛ بیت‌اللهی، علی؛ 1396. کودکان در برنامه­های کاهش خطرپذیری بحران­های طبیعی (مطالعه موردی شهر تهران). فصلنامه دانش پیشگیری و مدیریت بحران، شماره 9، 376-363. https://civilica.com/doc/929477
صادقلو، طاهره؛ عرب تیموری، یاسر؛ شکوری فرد، اسماعیل؛ 1396. سنجش سطح دانش و آگاهی روستاییان درباره مدیریت بحران خشکسالی (مطالعه موردی: روستاهای دهستان میان خواف شهرستان خواف). جغرافیا و مخاطرات محیطی، شماره 22، 73-100. https://profdoc.um.ac.ir/paper-abstract-1066363.html
عسگری زاده، زهرا؛ رفیعیان، مجتبی؛ داداش پور، هاشم؛ 1394.  بررسی و تحلیل مدل تجربی رفتارهای کاهش خطر زلزله خانوارهای شهر تهران. مجله جغرافیا و مخاطرات محیطی، شماره 15، 59-39.   http://doi.org/10.22067/GEO.V4I3.41900
علیپور، امین؛ 1393. کاهش اثرات بلایای طبیعی روی کودکان و اقشار آسیب‌پذیر. اولین کنفرانس بین‌المللی مهندسی محیط‌زیست، تهران.  https://civilica.com/doc/347649
  عینالی، جمشید؛ رومیانی، احمد؛ 1392. ارزیابی نقش جریان سرمایه­های شهری-روستایی در توسعة­پایدار گردشگری (مطالعة موردی: دهستان حصار ولیعصر- شهرستان بوئین‌زهرا). پایان‌نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، دانشگاه زنجان، ایران. https://elmnet.ir/article/31559777-22332
فتوحی، صمد؛ کیانی، سجاد؛ 1393. مدیریت بحران و ارزیابی ریسک شهر قاین بر اساس ماتریس ریسک. فصلنامه برنامه­ریزی منطقه‌ای، شماره 14، 101-120. https://jzpm.marvdasht.iau.ir/article_461.html
فرامرزی­نیا، ضرغام؛ شاهی، سکینه؛ نعیم زاده، امین؛ 1393. مدیریت بحران و آموزش آمادگی در برابر زلزله در آموزش‌وپرورش. همایش بین‌المللی مدیریت، تهران، موسسه سفیران فرهنگی مبین. https://civilica.com/doc/344417
محمدخانی، مظفر؛ سلمانیان، مریم؛ 1389. نقش برنامه‌ریزی روستایی و مدیریت بحران در کاهش مخاطرات طبیعی. چهارمین کنگره بین‌المللی جغرافیدانان جهان اسلام، زاهدان. https://civilica.com/doc/82872
نوروزی، اصغر؛ فرهادی، مریم؛ 1396. سنجش آسیب­پذیری و برنامه­ریزی راهبردی مدیریت بحران (زلزله) در نواحی روستایی (مطالعه موردی: شهرستان شهرکرد). نشریه مدیریت بحران، شماره 11، 31-45. https://www.sid.ir/paper/226046/fa
یاری، ارسطو؛ پریشان، مجید؛ 1396. بررسی نقش آموزش در مدیریت ریسک مخاطرات طبیعی (زلزله) (مورد: مناطق روستایی شهرستان قزوین). نشریه تحلیل فضایی مخاطرات محیطی، شماره 1، صص 49-62.  https://jsaeh.khu.ac.ir/article-1-2693-fa.html
 
Ahmad Shah, A., Ajiang, Ch., Gong, Z., Abbas Khan, N., Muhammad, A., Ahmad, M., Abbas, A.,  &Shahid, A.,  2022. Reconnoitering school children vulnerability and its determinants: Evidence from flood disaster-hit rural communities of Pakistan. International Journal of Disaster Risk Reduction, 70. http://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2021.102735.
Antonowicz, L., Anderson, A., Wetheridge, L.,  2010. Child-centred disaster risk reduction: building resilience through participation. Plan International, 1-48. https://www. preventionweb. net/ quick/41246.
Back E., Cameron., C.,  2009. Our climate, Our children, Our responsibility. UNICEF UK Climate Change Repor, 1-40. https://www.unicef.org.uk/climatechange.
Bartlett, S.,  2008. The implications of climate change for children in lower-income countries. Children Youth and Environments, 18, 71-98.http://doi.org/10.1353/cye.2008.0044.
Chiu, M., Goodman, L., Palacios, H., Dingeldein, M.,  2022. Children in disasters. Semin Pediatr Surg, 31. http://doi.org/10.1016/j.sempedsurg.2022.151219.
Ersoy, S., Koçak, A.,  2016. Disasters and earthquake preparedness of children and schools in Istanbul, Turkey. Natural Hazards and Risk, 7, 1307-1336, http://doi.org/10.1080/ 19475705.2015.1060637.
Fothergill, A.,  2017. Children, Youth, and Disaster. Natural Hazard Science, 1-28. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780199389407.013.23.
Gulay, H.,  2010. An earthquake education program with parent participation for preschool children. Educational Research and Review, 5, 624-630. http://academicjournals.org/ERR2.
King, T. A., Tarrant, A. C.,  2013.  Children’s knowledge, cognitions and emotions urrounding natural disasters: An investigation of Year 5 students, Wellington, New Zealand. Australasian Journal of Disaster and Trauma Studies. 1, 17-26. http://trauma.massey.ac.nz/issues/2013-1/AJDTS_2013-1_King.
Liv Gunvor, H. M., Atle, D., Heidi, W. D.,  2018. Communicating with children and adolescents about the risk of natural disasters. European Journal of Psychotraumatology, 9. http://doi.org/10.1080/20008198.2018.1429771.
Lopez, Y., Hayden, J., Cologon, K., Hadley, F.,  2012. Child participation and disaster risk reduction. International Journal of Early Years Education, 20, 300-308.
Morenoa, J., Larab, A., Torresc, M.,  2019. Community resilience in response to the 2010 tsunami in Chile: The survival of a small-scale fishing community. International Journal of Disaster Risk Reduction, 33, 376-384. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2018.10.024.
Onstada, P.A., Danesb, S. M., Hardmanc, A. M., Olsonc, P. D., Marczakc, M. S., Heinsd, R. K., Croymans, S. R., & Coffee, K. A.,  2012.  The road to recovery from a natural disaster: voices from the community. Community Development, 3, 566–80. https://doi.org/10.1080/ 15575330.2012.699081.
Penrose, A., Takaki, M.,  2006. Children’s rights in emergencies and disasters. The Lancet, 367, 698-699. http://doi.org/ 10.1016/S0140-6736(06)68272-X.
Pfefferbaum, B., Van Horn, R. L., Pfefferbaum, R. L.,  2017. Involving children in disaster risk reduction: the importance of participation. European Journal of Psychotraumatology, 2, https://doi.org/10.1080/20008198.2018.1425577
Plan, U. K.,  2010. Child-Centred Disaster Risk Reduction: Building resilience through participation. 1-52. https://gfmc.online/ wp-content/ uploads/ DRR-%20Building_resilience through_participation.
Policy Brief. 2005. Protecting Children in Emergencies. Save the Children US, 1-12. https://resourcecentre.savethechildren.net/9d62bf8.
Tuswadi, T., Hayashi, T.,  2014. Disaster Prevention Education in Merapi Volcano Area Primary Schools: Focusing on Students’ Perception and Teachers’ Performance. Procedia Environmental Sciences, 20, 668 -677.https://doi.org/10.1016/j.proenv.2014.03.080.
UNICEF.,  2012. The State of the World’s Children 2012. United Nations Children’s Fund (UNICEF), 1-156.https://www.unicef.org/sowc2012.
Yildiz, A., Teeuw, T., Dickinson, J., Roberts, J.,  2020. Children's earthquake preparedness and risk perception: A comparative study of two cities in Turkey, using a modified PRISM approach. International Journal of Disaster Risk Reduction, 49. https://doi.org/ 10.1016/j.ijdrr. 2020.101666.
CAPTCHA Image